Group size: max. 2 persons
Language: English
Past Course: 20,21,22, 25 & 27 October 2024: FULL
Next Course: November 2024
Duration: 5 days
Time: 10.00-17.00
Total hours: 35
Level: Advanced (Fase II)
One time payment 2025:
€ 1095,- total
€ 975,-* tuition fee &
€ 120,-* stud. service & amenities fee
or Instalments 2025:
€ 1195,- total
3x € 358,35* tuition fee &
€ 120,-* stud. service & amenities fee
*automatic payment and excl. 0% VAT
Without automatic payment + 2%
Training: BPC
Application: yes
Level: Advanced photography
Condition: DSLR or System camera
(see technical conditions)
Included: materials and equipment, tea and coffee
Not included: lunch, batteries.
Tijdens deze lessen ervaar je hoe het is om in een fotostudio te werken en werk je aan je studiotechniek. Het is een totaal andere ervaring dan fotograferen buiten met natuurlijk licht, contrast en instellingen. Buiten kun je de omstandigheden niet volledig beheersen, terwijl je in een studio juist volledige controle hebt. Hier is alles mogelijk, maar je moet weten hoe.
Je creëert je set, plaatst je lichten en maakt je foto’s. Het ziet er zo eenvoudig uit in films, maar wanneer je zelf voor het eerst in een studio werkt, zul je zien hoe verrassend moeilijk het is. Werken als studiophotograaf betekent dat je alle beslissingen zelf moet nemen. Welk soort licht wil je gebruiken, zacht of juist het tegenovergestelde? Werk je liever met een paraplu of een snoot? Waar plaats je de lichten en hoe beïnvloedt dit de visuele taal van de foto? En hoe stel je een set samen?
Elke les begint met een evaluatie van de opdrachten van de vorige les. Stap voor stap leer je meer over verschillende lichten, compositie en de beslissingen en workflow die het gemakkelijker maken om in een studio te werken. Elke les dagen we je meer uit. De eerste lessen beginnen we met productfotografie, en wanneer je je comfortabeler voelt in de studio, mag je zelfs een vriend(in) meenemen als model.
Dat is een geheel nieuwe en andere ervaring en weer een stap vooruit als studiophotograaf. Jouw docent is Desiree Vroemen.
Desiree Vroemen heeft meerdere jaren gewerkt als professioneel freelance fotograaf. Ze werkte als fotojournalist voor verschillende tijdschriften en kranten, van langdurige projecten tot dagelijkse nieuwsfoto’s. Ze is lid van de NVJ en trainer voor onder andere World Press Photo, Ripe, TNI, Marriot. Ze is curator geweest van verschillende tentoonstellingen en doet regelmatig portfolioreviews, zelfs online. In haar werk probeert ze altijd de visuele boodschap op een multidimensionale manier te benaderen. Innovatie, kwaliteit en persoonlijk contact met de studenten zijn altijd sleutelonderdelen in haar werk.
We hebben Nikon SLR-camera’s (digitaal en film) met verschillende lenzen, maar we geven de voorkeur dat je je eigen camera meebrengt. Onze digitale suite bestaat uit Apple iMacs, die je kunt gebruiken voor nabewerking tijdens de lessen of op een andere doordeweekse dag. Beschikbare software omvat: Photoshop, InDesign CS, Adobe Lightroom, Illustrator. Onze studio bestaat uit Monoblocs (1600 W & 400 W), veel licht- en boomstandaards, lichtmeters, softboxen, paraplu’s, reflectoren, barndoors, snoots, achtergronden, enz. Ook tethered fotograferen behoort tot de mogelijkheden.
FOp de eerste dag kom je naar ons instituut en neem je een digitale camera mee voor oefening. We zullen je leren over de basisprincipes, belichting, analoge apparatuur, enz. Op dag 2 ga je naar buiten, maak je foto’s op film en ontwikkel je je eigen negatieven. Dag 3 gaat over afdrukken, doordrukken en maskeren. Alle belangrijke informatie hebben we gebundeld in een map die je op je eerste dag ontvangt. Wanneer je de module met succes afrondt, krijg je een certificaat. Koffie en thee zijn gratis.
Darkroom Professional Course
Om aan deze module deel te nemen is het bij voorkeur wenselijk dat je een DSLR-camera hebt. Minimaal een 50 mm-lens is vereist. Zo niet, dan werk je met een van onze camera’s. Omdat we werken met externe flitsers, moet je een verbinding maken tussen de camera en de flitsunit. Dit kan via een zender/ontvanger of via een kabel. Dit betekent dat je een synchronisatiecontact op je camera nodig hebt of gebruik maakt van een hotshoe. Natuurlijk zijn een statief en Nichiban-gaffertape handig. Om thuis post-productie te kunnen doen, heb je ook toegang nodig tot Lightroom en Photoshop. Zo niet, dan kun je doordeweeks op onze computers op school werken. Of koop Adobe Cloud met 65% korting als student.
Om meer vertrouwd te raken met de studioapparatuur, hoe je een set bouwt en om te wennen aan de verschillen van werken met je camera in een studio, werken we de eerste drie lessen alleen met producten. Jij en je medestudent werken samen als een team. De ene helft van de dag ben je de fotograaf en heb je een assistent, en de andere helft van de dag ben je de assistent. Samenwerken en de verschillende beslissingen bespreken die je moet nemen, helpt je groeien als fotograaf. Het programma omvat allerlei verschillende materialen, reflecterende en niet-reflecterende, stukken stof en glas. Zelfs (nep)schedels komen op tafel.
Werken met een model is weer een stap verder in je studiotechniek. Nu moet je niet alleen rekening houden met de belichting en de cameratechniek, maar ook met het instrueren van je model. Een kleine verandering in de positie van het model verandert je set, lichteffecten en dus je eindfoto. Hoe ga je hiermee om? Zijn er trucs en tips om met een model te werken? We beginnen met je medestudenten als model, zodat je comfortabeler wordt met portretteren. Na de eerste les neem je je eigen model mee naar de les, maar je zult ook portretten maken van iemand die je helemaal niet kent. Zelfs een verrassingsmodel kan je langs laten komen.
ABOUT STUDIO TECHNIQUE I (dutch)
In deze module leer je onder de bezielende leiding van Desiree Vroemen hoe het is om in een studio te werken. Een totaal andere ervaring dan “buiten” waar een aantal keuzes zoals bestaand licht en contrast vaak minder beïnvloed kunnen worden dan in de studio. Alles is mogelijk, maar je moet wel weten hoe. Daarnaast dwingt het werken in een studio je om keuzes te maken over het soort licht dat je wilt gebruiken, hard of zacht. Invullen of juist niet invullen. Hoe je dit licht neerzet en waardoor het je uiteindelijke beeldtaal kan veranderen wordt vaak besproken. Elke lesdag begint met een evaluatie van de vorige, zodat alle gedane opdrachten classicaal besproken worden. Door de stapsgewijze opbouw, leer je meer en meer het licht “te zien” en beter uitgebalanceerde beelden te maken. Van productshots tot aan portretten. Zelfs een mystery portret sessie kan deel uit maken van deze enerverende module.
© Julia Marco
A product shot
made by
Marina Engelhardt & Carlotta Guerra
for the module Photographic Development II
(Second Year) as part of a serie of advertisements.
ISO 100 – 1/160 sec – F. 10.0 – 95 mm f/4
several flash lights used